Technologia zawsze idzie do przodu, a wraz z nią zmieniają się poszczególne komponenty w każdej maszynie. Nie omija to także dziedziny motoryzacji, w której przemianom ulegają nie tylko samochody, ale również ich poszczególne komponenty. Wykorzystywane niegdyś akumulatory są już dziś nieco przestarzałe, a nowe rodzaje pojawiają się na rynku, wypierając z niego swoich poprzedników. Jakie jednak są ich aktualne odmiany?
Tradycyjny akumulator kwasowo-ołowiowy – SLA
Wynaleziony w XIX wieku akumulator kwasowo-ołowiowy, to nadal jeden z najczęściej wykorzystywanych wariantów, głównie ze względu na niższą cenę. Tego typu urządzenia najczęściej stosuje się w wersji sześcioogniwowej, o napięciu znamionowym 16 V. Są one wykorzystywane niemal w każdym rodzaju pojazdów. Zaletą takiej konstrukcji jest wysoka odporność na głębokie rozładowanie. Niestety jednak utrzymując stan częściowego lub całkowitego rozładowania przez dłuższy okres, istnieje ryzyko zasiarczenia. Korzystając z takich urządzeń należy pamiętać o uzupełnianiu elektrolitu.
Urządzenia Absorbed Glass Mat – AGM oraz żelowe – GEL
Akumulatory AGM i GEL mają bardzo wiele cech wspólnych. Ich odporność mechaniczna, użytkowanie sezonowe i żywotność są do siebie mocno zbliżone. Różnią się one jednak konstrukcją. Urządzenia typu GEL nadal wykorzystują roztwory kwasu siarkowego, uzupełnione są jednak o dodatek żelujący. AGM z kolei używa płynnego elektrolitu w separatorze z masy szklanej. Urządzenia te nie wymagają stałej konserwacji i są odporne na różne wstrząsy. Niestety są one narażone na zmniejszenie pojemności w przypadku nieprawidłowego ładowania.
Warianty AFB, ECM oraz EFB
Tego typu urządzenia to w zasadzie ulepszone wersje akumulatora kwasowo-ołowiowego. Znacznie zwiększona jest ich wytrzymałość, dzięki czemu doskonale pasują one do samochodów z systemem Start-Stop. Dają one możliwość znacznie większej liczby uruchomień silnika niż ich poprzednicy. Niestety, również one mają wady. Mogą one ulec głębokiemu rozładowaniu, które obniży ich sprawność.