Artykuł napisany przez redakcję Auto Świat.
https://www.auto-swiat.pl/porady/jak-bezpiecznie-pozbyc-sie-zuzytego-akumulatora/xmbxb9z
CO TO JEST AKUMULATOR SAMOCHODOWY, JAK GO OBSŁUGIWAĆ I ŁADOWAĆ, PRAWDOPODOBNIE WIE KAŻDY Z KIEROWCÓW. A CZY WSZYSCY WIEDZĄ, JAK BEZPIECZNIE POZBYĆ SIĘ STAREJ BATERII I CO SIĘ Z NIĄ DZIEJE, JAK STANIE SIĘ BEZUŻYTECZNYM KAWAŁKIEM METALU? JAK TO ZROBIĆ, NAJLEPIEJ WIEDZĄ PRODUCENCI AKUMULATORÓW
Każdą baterię samochodową trzeba będzie kiedyś wymienić. Co zrobić wtedy ze zużytym akumulatorem? Na pewno nie można go wystawić do wiaty śmietnikowej pod blokiem! Dlaczego? Zabraniają tego przepisy (grozi za to grzywna) i… zdrowy rozsądek. Pamiętajcie, że baterie samochodowe to jednocześnie drogocenne metale tj. ołów, które można ponownie odzyskać i użyć do produkcji nowych baterii, jak i cykająca bomba biologiczna z rtęcią i kwasem siarkowym w środku. Dostanie się tych pierwiastków do gleby i wód gruntowych może skazić teren na wiele lat. Ważne jest aby zużyte baterie trafiły do profesjonalnych firm zajmujących się recyklingiem i zostały tam przetworzone. Najlepsze firmy potrafią robić to bezpiecznie dla środowiska.
GRUNT TO RECYKLING
Oczywiście mowa o firmach odpowiedzialnych za środowisko, które mają kompleksową politykę recyklingu zużytych baterii i nowoczesne linie produkcyjne. Do takich firm zalicza się Megatex, w Polsce znana jako Megatex Auto – dystrybutor akumulatorów rozruchowych do auto osobowych i ciężarowych takich marek, jak: A-mega, Viking i Plazma. Firma jest częścią ukraińskiej Grupy Megatex, który w portfelu ma nie tylko nowoczesne zakłady produkująca rocznie ponad 3 mln akumulatorów w fabrykach na zachodniej i wschodniej Ukrainie, ale także przedsiębiorstwo produkujące i przetwarzające ołów i jego stopy. Dzięki tak kompleksowej działalności oraz zastosowaniu najnowocześniejszej technologii z całego świata, Megatex – jako jedyny producent baterii w krajach Wspólnoty Niepodległych Państw – pracuje cyklu zamkniętym. Oznacza to, że grupa zajmuje się jednocześnie kompleksową utylizacją zużytych akumulatorów i produkcję: ołowiu i jego stopów, polipropylenu, skrzynek i wieczek oraz nowych akumulatorów rozruchowych. To pozwala w pełni kontrolować, m.in. proces ich utylizacji.
DLACZEGO RECYKLING AKUMULATORÓW JEST TAK WAŻNY?
Zużyta bateria samochodowa jest jak bomba biologiczna napełniona metalami ciężkimi i kwasami, które podlegają niebezpiecznym przemianom biochemicznym i chemicznym w glebie, wodach i roślinach. Pierwiastki te są ekstremalnie niebezpieczne dla środowiska – zanieczyszczenie metalami ciężkimi gleby, wód oraz powietrza atmosferycznego prowadzi bezpośrednio do zwiększenie ich zawartości w roślinach, a następnie skażenia całego łańcucha pokarmowego. Warto tu sobie uświadomić fakt, że każdy nieodpowiednio zutylizowany akumulator pośrednio truje nas samych!
JAK BEZPIECZNIE POZBYĆ SIĘ STAREGO AKUMULATORA?
Na szczęście od wielu lat w Polsce kupując nowy akumulator samochodowy sprzedawca detaliczny jest prawnie zobowiązany do pobrania od klienta opłaty depozytowej w wysokości 30 zł. Choć to niewiele, większość osób mobilizuje do zwrotu starej baterii. Opłata jest naliczana przy sprzedaży – kwotę można odzyskać w przypadku gdy oddamy starą baterię w terminie 30 dni od zakupu. Po tym czasie sprzedawca nie zwróci nam pobranego depozytu, jednak ma obowiązek nieodpłatnie przyjąć zużyty akumulator. Zresztą niesprawną baterię musi przyjąć także warsztat samo chodowy, Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych tzw. PSZOK, a także firmy zajmujące się ich wytwarzaniem. I zwykle właśnie do tych ostatnich akumulatory najczęściej wracają. Najnowocześniejsze zakłady produkcyjne potrafią odzyskać i przetworzyć ponownie prawie wszystkie wartościowe, ale też szkodliwe dla środowiska elementy baterii.
SELEKTYWNA ZBIÓRKA
Jeszcze raz przypominamy, że baterii (jakichkolwiek) nie wolno wyrzucać do przydomowych śmietników – jeśli to zrobicie, grozi wam kara grzywny (Art. 12 i art. 78 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach). W altanach śmietnikowych znajdują się jedynie pojemniki na odpady segregowane. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów do niebieskiego pojemnika należy wrzucać czysty, niezatłuszczony papier, do żółtego plastik i metal pamiętając o zgniataniu opakowań, do zielonego szkło opakowaniowe (jedynie butelki i słoiki po produktach), do brązowego tzw. BIO czyli obierki i inne odpady pochodzenia roślinnego. Pozostałe odpady jak papiery higieniczne, porcelanę czy resztki pochodzenia zwierzęcego np. kości należy umieścić w pojemniku na odpady resztkowe. Dzięki takiej segregacji unikamy zabrudzenia surowca i umożliwiamy bardziej efektywny recykling, a tym samym dbamy o środowisko.
UKRAIŃSKIE FABRYKI
W 2016
r. Grupa Megatex uruchomiła nowy zakład produkcji akumulatorów zaopatrzony w
najnowocześniejsze linie produkcyjne o wydajności 2 mln akumulatorów rocznie.
Przy budowie zakładów współpracowali specjaliści z branży akumulatorów z:
Niemiec, Włoch, USA, Kanady, Korei i Australii.
Megatex Auto Sp. z o.o.
Ul.Generała Józefa Hallera 39, 41-407 Imielin.
mtabat.pl